Soetsu Yanagi’nin İsimsiz Zanaatkar (veya Bilinmeyen Zaanatkar) isimli kitabını 2019’da Ankara Kitap Fuarında sahaflardan almıştım. 1972 basımlı kitap, çok eski ama bakımlı ve içi tertemizdi. Belki de hiç kullanılmamıştı. O zamanın parasıyla 100TL’ye aldım. Yeni baskısı daha pahalıydı, ama daha ucuz olduğu için değil aksine işçiliği için aldım. Kapağı Japon dut yaprağı (momigami) kağıdından ve el baskısı. Kitabın cildi geleneksel tarzda yıllara dayanması için doğal malzemelerle ve boyayla elde yapılmış. Doğal malzeme kullanılması nedeniyle de renkler zaman geçtikçe koyulaşıyor ve daha hoş bir görüntü alıyor. Gerçekten özel bir kitap bu. Nasıl bu şekilde elime geçti hayret ediyorum.
Burada, kitabı okuduğum 2019’da beni etkileyen yerlerden bazılarını paylaşmak istedim. Yanagi’nin zanaat yaklaşımı o zamandan beri beni çok düşündürüyor. Ama şimdilik başka yorum yapmadan, sadece onun sözlerini paylaşacağım. (Kitabın Türkçe çevirisine internette yaptığım araştırmada rastlayamadım. ) Önümüzdeki günlerde fırsat olursa kendi özet çıkarımlarımı da, elimdeki eski kitabın görselleriyle paylaşmayı planlıyorum.
“Beauty dislikes
being captive to perfection.”
Soetzu Yanagi
“A true awareness of beauty
is to be
found
where beauty watches beauty,
not where “I” watch “it”.”
Soetsu Yanagi
“Beauty is a kind of mystery,
which is why it cannot be grasped adequately though the intellect…
He who only knows, without seeing, does not understand the mystery…
The eye of knowledge cannot, thereby, see the beauty…
One cannot replace the function of seeing by the function of knowing. One may be able to turn intuition into knowledge, but one cannot produce intuition out of knowledge. Thus the basis of aesthetics must not be intellectual concepts. For this purpose all classification in the world avails nothing, and the scholar does not even become a good student of aesthetics.”
Soetsu Yanagi
Son olarak da Soetsu Yanagi ile ilgili kısa bir bilgi videosunu not olarak bırakıyorum.